Om de deelnemers van de Culturele Ronde te informeren over de mogelijkheden van Social Media hebben we maandag 4 maart hierover een informatiesessie georganiseerd. Marco Verhoeven, die de Social Media van Peerenboom Fietsen verzorgt, heeft bijna twee uur lang gesproken over wat Social Media nu precies is, hoe je het kunt inzetten en met name welke ‘regels’ hij heeft over het inzetten van Social Media.
Social Media Strategie
Marco vertelt: “Bij het inzetten van Social Media is het belangrijk eerst een duidelijke strategie te bepalen. Bedenk vooraf wat je wilt vertellen, wie je wilt bereiken, en wat je verwacht van het inzetten van Social Media. Mijn ervaring is dat je niet moet inzetten op harde verkoop van je product, maar dat je mensen moet informeren en een persoonlijk tintje moet geven aan je werk. Laat dus ook de mens achter de kunstenaar zien. Verder moet je nadenken over de tijd die je in Social Media wilt steken (aantal uur per week) en – als het nodig is om dingen uit te besteden – hoeveel budget je hebt om dat te doen. Als laatste is het verstandig om te plannen: bij Peerenboom Fietsen zijn we bijvoorbeeld eerst een half jaar bezig geweest met het verzamelen van content, voordat we zijn gestart met Social Media. Waarom? Omdat we dan de ruimte hadden om – in het drukke seizoen – een filmpje ‘van de plank’ te pakken en niet tussen het werk door nog even een film moesten maken. Want in drukke tijden is dat niet haalbaar voor ons. Op deze manier hebben we geen stress en kunnen we toch met een vooraf bedachte regelmaat iets plaatsen op Social Media. Plannen geeft dus rust.”
Doe wat je leuk vindt
De belangrijkste regel die we van Marco hebben opgepakt is: doe wat je leuk vindt. En vind je de computer, foto’s en films maken en je werk uitdragen niet leuk, doe het dan ook niet. Vind je het wél een uitdaging, ga er dan vooral mee aan de slag. Gedoseerd, dus begin niet alle Social Media kanalen tegelijk in te zetten, maar doe het stapje voor stapje.
Social Media Culturele Ronde Wageningen
“Vanaf half maart gaan we actiever naar buiten op onze eigen Social Media kanalen,” zo vertelt Ingeborg Leeftink. “Voor de kunstenaars is er dan ook digitaal materiaal beschikbaar wat door hen gedeeld kan worden. Wanneer alle deelnemers de Culturele Ronde op die manier uitdragen, dan kunnen we daarmee de Culturele Ronde bij heel veel mensen onder de aandacht brengen. Social Media is, door het gezamenlijk in te zetten, een prachtige manier om bezoekers naar ons toe te trekken. Daar worden we allemaal blij van!”