Frouwien is een van de kunstenaars die meedoet aan de Culturele Ronde Wageningen op 9 en 10 april 2022. Zij vertelt over haar passie: het maken van de perfecte, handgemaakte tegel.
‘Mijn favoriete gereedschap? Haha, dat is mijn deegroller!’ Kijk, dat verwacht je niet als je een keramiste spreekt. Frouwien Soenveld smakt eerst een brok gele chamotteklei op haar werktafel, rolt hem uit met haar deegroller, niet zo klein koekjesding hoor, maar van meer serieuze afmetingen. Dan rolt ze de klei uit tot de gewenste dikte, drukt er een plank op en snijdt met een aardappelschilmesje de overtollige klei weg. Dan houdt ze een plaat met zes tegels over die ze eerst dagenlang laat drogen. Dat is het eerste moment dat er iets mis kan gaan – de boel kan namelijk kromtrekken – maar daarvan volgen er later nog een aantal. Dan worden de tegels een hele nacht op 1000 graden in de oven gestookt (langzaam de temperatuur opvoeren, anders barsten ze!), waarna ze weer langzaam moeten afkoelen. Dan wordt met potlood de afbeelding erop aangebracht: met de punt van het potlood worden er ‘dijkjes’ in de klei aangebracht die met glazuur worden opgevuld. Hup, weer de oven in. En dan wordt het pas echt spannend, want je weet nooit precies wat je aantreft als je die oven dan weer openmaakt. Zijn de kleuren goed? Is het geworden wat je voor ogen had?
Al met al gaan er drie tot vier weken overheen voordat die eerste brok klei in een stapeltje tegels is getransformeerd. Best stressvol, zo te horen, en Frouwien geeft toe dat ze ook wel eens boos wordt als het resultaat, zelfs na al de jaren ervaring opdoen, niet is wat ze had gehoopt.
Gegrepen door het materiaal
Jaren geleden kwam ze in contact met Iet Cool Schoorl, een bekende Wageningse keramiste, die haar op het spoor van de klei zette. Frouwien was meteen gegrepen door het materiaal, en het was al snel duidelijk dat er tegels gebakken zouden worden. Cursussen gevolgd, les genomen, maar vooral heel veel zelf geëxperimenteerd en al doende wijs geworden. En ondanks dat er een heleboel mis kan gaan in het proces werd ze steeds enthousiaster. Inmiddels heeft ze al meerdere keren geëxposeerd in het tegelmuseum in Otterlo, dus het was duidelijk dat ze het in de vingers had. Op dit moment maakt ze ‘losse’ tegels, vaak ook in opdracht: geboortetegels, naambordjes, wat dan ook. Iedereen kan met zijn eigen wens bij haar terecht.
Zie ook de pagina over het werk van Frouwien bij CR 2024.
Zie de hele serie berichten over het favoriete gereedschap van